GPS, tervezés, térkép, atlasz

Miért kell térkép a GPS mellé?

2010. március 20.

A napkitörések hatása a GPS-rendszerekre


Untitled document

HVG, 2010. március 10., szerda

Akár balesetveszélyt is okozhat, hogy az egyre erősödő naptevékenység miatt átmenetileg pontatlanná válhatnak vagy ki is hagyhatnak a műholdas helymeghatározó készülékek.


Untitled document Korábban alig tapasztalt veszélyeket rejtenek a következő évek, nem lehet pontosan megjósolni, miként reagálnak majd a műholdas helymeghatározó (GPS) készülékek a 2013 májusában várt naptevékenység-maximumra, illetve az előtte és utána lévő hónapokra. A 11 éves ciklusban erősödő sugárzás és a szaporodó napkitörések elnyomhatják ugyanis a GPS-műholdak viszonylag gyenge jeleit, így a járművek vevőberendezései el-elveszíthetik a jeladót. Szakértők szerint a kimaradások nem lesznek gyakoriak, évente legfeljebb néhány alkalommal, a legnagyobb kitörések idején kell számítani 5-10 perces szünetre. A kiesés hossza természetesen függ a vevőszerkezet érzékenységétől és a jeleket árnyékoló épületek magasságától is.

Az is zavarja majd a GPS-eket, hogy a kiszámíthatatlan időközönként bekövetkező napkitörések után növekedni fog a Földet körülvevő ionoszféra ionizációja, ami alkalomszerűen kissé lelassítja majd a helymeghatározó műholdak által sugárzott rádiójeleket. E lassulás miatt a GPS-vevők adatai pontatlanok lesznek, a BBC által megszólaltatott tudósok számításai szerint akár tíz métert is tévedhetnek majd a helymeghatározók. Míg a kimaradások csupán pár percesek lehetnek, a pontatlanságok sok esetben több óráig vagy napig is tarthatnak. Egy személygépkocsi esetében az eltérés legfeljebb kisebb kényelmetlenséget okoz, az éppen leszállásra készülő repülőgépek vagy a kikötőkben lavírozó hajók viszont balesetveszélyes helyzetbe kerülhetnek. A katonai GPS-ek használói számára sem mindegy, hogy a felderítésre kiküldött, pilóta nélküli gépek vagy a műholdak vezérelte bombák tíz méterrel arrébb vannak-e, mint ahogy a GPS-ek mutatják. A tömegközlekedésben is lehetnek fennakadások, hiszen a legkorszerűbb, vezető nélküli vonatok a GPS-adatokra alapozva nyitják ki az állomásra érkezett szerelvény ajtóit.

Mivel a legutóbbi, közel egy évtizeddel ezelőtti naptevékenységi maximum idején a GPS-ek még ritkaságszámba mentek, nem volt szükség a korrekcióra. A szakemberek szerint a jelek elvesztése ellen nagyon nehéz védekezni, a megoldás az erősebb antennák használata lehet. A pontatlanság viszont részben kivédhető, ha az adatokat más forrásokból, például a mobilhálózatból érkező jelek segítségével helyesbítik. Mindenesetre szigorodni fognak a biztonsági előírások, szakértők szerint növekedni fog például a két utasszállító gép leszállása közötti kötelező várakozási idő.


Copyright © Stiefel Eurocart Kft., 2009.