GPS, tervezés, térkép, atlasz

Miért kell térkép a GPS mellé?

2010. március 1.

Eltéríthetők a gps-navigátorok


Untitled document

origo techbázis 2010. 02. 24

Szakértők szerint már nagyon olcsón beszerezhetők olyan gps-zavaró eszközök, amelyekkel akár több tíz kilométerre lévő navigációs eszközöket lehet megzavarni, vagy némi manipulálással használóját eltéríteni - számolt be a BBC.

Untitled document

Errõl egy brit szakkonferencián beszéltek szakértõk, akik a rendezvényen elmondták, az egyszerűbb, a gps-ek megzavarására használható eszközöket egyre nagyobb számban értékesítik a feketepiacon. Ennél aggasztóbb azonban, hogy már léteznek olyan bonyolult támadási megoldások is, amelyek segítégével műholdas navigációval és laptoppal felszerelt hackerek módosítani tudják, hogy célpontjuk navigációs eszközén mit lát majd, ezáltal pedig akár könnyen téves útvonalra irányíthatják.

A gyenge gps-jel miatt sérülékeny a rendszer

Mindez annak köszönhetõ, hogy a földi navigációs rendszer működését biztosító, a Föld körül keringõ műholdak nagyon gyenge jelet sugároznak bolygónk felszínére, amelyet a navigációs eszközök fognak - nyilatkozta David Last professzor a BBC-nek, aki korábban egy ebben az iparágban tevékenykedõ szervezet elnöke volt.

Last úgy véli, az amerikaiak által kidolgozott, és az ország által üzemeltetett, de globálisan bárki számára hozzáférhetõ gps-rendszer mûködése esetében a gyenge jelerõsség nagyobb problémát jelent, mint annak a veszélye, hogy mondjuk üzemzavar miatt kiesik egy mûhold belõle.

Hajót, kamiont is eltéríthetnek

A professzor véleménye szerint mivel a beérkezõ jel igen gyenge, a Földrõl viszonylag egyszerûen el lehet nyomni azt erõsebben sugárzott rádiójelekkel. Elõfordulhat, hogy a jeleket nem szándékosan zavarják meg, például kalóz tévécsatornák működtetõi, de hackerek és bűnözõk szándékosan is kihasználhatják az ebben rejlõ lehetõséget.

Last szerint ugyan a hadszíntereken már régóta használnak gps-zavaró eszközöket az ellenség tájékozódásának megnehezítése végett, ám mostanra már az interneten is viszonylag egyszerűen beszerezhetõk erre alkalmas eszközök. Noha egy tipikus online rendelhetõ, hordozható jelzavaró teljesítménye nem azonos egy katonai típussal, a szakértõ szerint ez is alkalmas arra, hogy akár több tíz kilométerre lévõ gps-navigációs eszközt megzavarjanak vele. Egy ilyen ketyere ráadásul akkumulátorról órákon át működtethetõk, és már 30 ezer forintnak megfelelõ összegért be lehet szerezni.

Drágább, nagyobb teljesítményű eszközzel a gps-ek frekvenciája mellett akár a mobiltelefonokét is meg lehet zavarni. Ennél is nagyobb veszélyt jelent azonban, hogy a megfelelõ jelek sugárzásával a gps-vevõket át is lehet verni, így azok nem azt a pozíciót fogják mutatni, ahol használójuk valóban tartózkodik, hanem egy olyan pontot, amelyet mondjuk egy hacker küld feléjük laptopjáról. Ezzel a módszerrel akár hajókat, kamionokat is félrevezethetnek és tõrbe csalhatnak, Last várakozásai szerint ugyanis egy-két éven belül a profi "eltérítések" kivitelezéshez szükséges felszerelés a bűnözõk kezébe kerül majd.

Nem tudni, hogyan lehet védekezni

Egyes esetekben nem csupán navigációra, hanem a pontos idõ megállapítására is használják a rendszert - a gps-műholdakban atomórák mûködnek - de ezt az információt is meg lehet manipulálni a fent említett felszerelésekkel. Ezen kívül a gps-zavaró felszereléssel akár a műholdas navigációt használó útdíj-használatot ellenõrzõ szolgáltatásokat is át lehet verni, de akár arra is alkalmasak, hogy a dolgozók megakadályozzák velük azt, hogy céges járművük útját nyomon kövessék.

Azt, hogy miként lehetne megvédeni a navigációs rendszereket a Földrõl sugárzott hamis információkkal történõ eltérítéstõl, még nem tudják pontosan a szakértõk. Ráadásul mivel ugyancsak gyenge jelet sugároznak a földre, az amerikai gps alternatívájaként készülõ orosz Glonas, illetve az európai Galileo rendszerek is hasonlóan sérülékenyek lehetnek az ilyen támadásokra. Egyes szakértõk szerint például az eLoran nevű, földi bázisállomásokkal működõ, a navigációs rendszerek precizitását növelõ technológia alkalmazásával esetleg  meg lehet védeni a navigációs rendszereket, de még ebben sem egyezett a konferencián részt vevõk véleménye - írja a BBC.



Copyright © Stiefel Eurocart Kft., 2009.